Metodika
Metodika práce s mládeží ve
Fotbalové akademii Bohemians 1905 - Velvary
1) Úvodní ustanovení
2) Cíle
3) Metody
4) Etapy sportovního tréninku
a) etapa sportovní předpřípravky (U-6, U-7)
b) etapa základního tréninku
(1) Mladší přípravky U-8, U-9
(2) Starší přípravka U-10, U-11
c) etapa specializovaného tréninku
(1) Mladší žáci U-12, U-13
(2) Starší žáci U-13, U-15
5) Tréninkové zatížení
1. Úvodní ustanovení
Metodika práce s mládeží doplňuje Koncepci Fotbalové akademie Bohemians 1905 – Velvary a je její nedílnou součástí
2. Cíle
Smyslem a cílem práce s mládeží ve Fotbalové akademii Bohemians 1905 - Velvary je systematicky a cíleně vychovávat typologicky podobné hráče v souladu s požadavky a metodikami mateřského klubu Bohemians 1905 - Praha, formování a rozvoj osobnosti a vychovávat vůdčí a sebevědomé osobnosti, které pracují pro svůj tým a dokáží se pro svůj tým i spoluhráče na hřišti obětovat. Akademie vychovává pilné žáky a hráče s pevným morálním profilem, pro které je čest, že jsou členy fotbalové akademie Bohemians 1905 – Velvary.
3. Metody
Pro výchovu úspěšného sportovce je nutné systematicky pracovat na rozvoji sportovně – výkonnostním, školním a výchovně - osobnostním
a) Sportovně – výkonnostní rozvoj
- dlouhodobé, střednědobé i krátkodobé plánování tréninkového procesu s cílem zvyšování výkonnosti hráčů a řetězení jejich dovedností
- systematicky posouvat hráče z komfortní zóny do zóny nekomfortní – zvyšování nároků na jednotlivé hráče
- pravidelné zápasové srovnávání s hráči z nejlepších přípravek v ČR
b) Osobnostní rozvoj
- podporovat v dětech „vítězného ducha“ – přitom učit děti využívat svých schopností ve prospěch tým
- vést děti k týmové kohezi, umění obětovat se jeden za druhého v tréninku i zápase
- vést děti k pravidlům fair play
- učit děti základním sociálně-interakčním návykům (kamarádství, spolupráce, atd.)
- učit děti samostatnosti
- vést děti k přijímání autority – trenéra, učitele, rozhodčího
4. Etapy sportovního tréninku
S ohledem na trendy v současném světovém fotbale (rychlost hry a zmenšování herního prostoru) je potřeba se zaměřit na všestranný herní i pohybový rozvoj, zvládání elementárních herních dovedností napříč všemi kategoriemi.
V nejmladších věkových kategoriích je důležité nehrát na výsledky (samozřejmě chtít vyhrát, mít „vítězného ducha“, ale ne za každou cenu) na úkor správného rozvoje schopností a dovedností, které momentálně nemusí přinášet výsledek, ale jsou základem pro úspěšný přechod do kategorie dospělých (pro budoucí uplatnění). Např.: nesvazovat taktikou, vždy, i přes počáteční neúspěchy (může jít i o relativně dlouhé období), klást důraz na kreativitu hráčů na všech postech, vždy vyvíjet snahu o konstruktivní řešení herních situací nejen v klidu, ale i pod tlakem.
a) etapa sportovní předpřípravky (U-6, U-7)
Základní všeobecná tělesná a pohybová příprava.
Technické požadavky
• všestranný rozvoj pohybových schopností a dovedností (kotoul, přeskok či podlezení překážky, změna směru pohybu)
• zvládnutí jemné motoriky s míčem
• schopnost absolvovat TJ bez přítomnosti rodičů
• základní prvky ovládání míče (vedení a kontrola míče) a vyhnutí se překážce
Taktické požadavky:
• zvládnutí nejnutnějších pravidel – kop z rohu, kop od branky, volný kop, vhazování ze zámezí, pokutový kop
• prostorová orientace ve hře
• učit se skupinovému chování
• všestrannost, hravost, soutěživost, spontánní radost ze hry
Cíle :
• zvládnutí co největšího množství pohybových dovedností a základů techniky
• budování vztahu k pravidelné přípravě a sportu
• zvyšování odolnosti organismu
• výchova k přátelství, vzájemné spolupráci, příslušnosti k družstvu
• rozvoj aerobní vytrvalosti
• rozvoj rychlostně silových schopností
Forma :
• příprava formou her
• kvalitní ukázka provedení
• krátce trvající cvičení se silným emočním potenciálem
V etapě sportovní předpřípravky je důraz kladen na rozvoj osobnosti a přípravu na budoucí sportovní výkon. Rozvoj jednotlivce má v této etapě přednost před týmovým pojetím hry.
b) etapa základního tréninku
Základní charakteristikou této etapy je prohlubování osvojených schopností a dovedností, rozvoje motorických a koordinačních dovedností a postupné řetězení osvojených dovedností
(1) Mladší přípravky U-8, U-9
V této kategorii nadále převažuje preference IHV nad týmovým a rozvoj HČJ, učení se novým motorickým a koordinačním dovednostem. Nadále se u dětí rozvíjí univerzálnost a rotace na různých postech.
Technické požadavky
• automatizace pohybových dovedností se zapojením dalších vjemových prvků
• schopnost používat obě nohy pro přihrávku po zemi, vzduchem, na různé vzdálenosti
• přihrát v pohybu i z místa
• přesně střílet na branku
• hra na různých postech
• rozvoj a stimulace klamných pohybů těla
• učení techniky převzetí míče
• učení krytí míče
• naučit se přijmout trest
• snaha osvojené dovednosti postupně provádět ve vyšší rychlosti
Taktické požadavky:
• běh do prostoru pro příjem míče
• pozice v délce a šířce hřiště
• nesledovat jen míč, ale i hráče
• obsazování hráče a bránit soupeře
• naučit se hrát na různých postech
• učíme krýt míč, když driblujeme (vedeme míč)
Cíle:
• prohlubování osvojených pohybových schopností a dovedností
• uplatňování naučených základních dovedností ve hře, prostorová orientace ve hře
• rozvoj herních činností jednotlivce
• rozvoj techniky práce s míčem
• obecný tělesný rozvoj
Forma:
• různé modifikace průpravných her
• průpravná cvičení prvního a druhého typu (COERVER)
(1) Starší přípravka U-10, U-11
V kategorii starších přípravek postupně nabývá na významu THV před IHV. Postupně je větší důraz kladen na kombinaci a vnímání celého prostoru hřiště. Přesto rozvoj individuality nesmí být potlačován na úkor týmu. V kategoriích starších přípravek již dochází k mírné (individuální) specializaci, přesto je zde stále preferována univerzálnost a rotování na postech.
Technické požadavky:
• zvládnutí základní techniky hry hlavou
• zvládnutí klamavých pohybů
• převzetí míče všemi částmi těla
• učení techniky převzetí míče s protihráčem
• zvládnutí krytí míče
• zvládnutí převzetí míče ze vzduchu
• naučit se vhazování
• řetězení naučených dovedností
Taktické požadavky
• učení se rozhodování ve složitých situacích (volba přihrávky či individuální činnosti)
• vnímání celého prostoru hřiště
• nesledovat pouze míč, ale i hráče
• učit se komunikovat
• naučené dovednosti zdokonalovat a provádět v maximální rychlosti
• základy taktického jednání v útočné i obranné fázi – rozestavení, „dělba práce“ jednotlivce i skupiny
Cíle :
• prohlubování osvojených pohybových schopností a dovedností
• uplatňování naučených základních dovedností ve hře, prostorová orientace ve hře
• rozvoj herních činností jednotlivce
• rozvoj techniky práce s míčem
• obecný tělesný rozvoj
Forma :
• různé modifikace průpravných her
• průpravná cvičení prvního a druhého typu (COERVER) s postupným navyšováním herních cvičení prvního a druhého typu
c) etapa specializovaného tréninku
V žákovských kategoriích se již předpokládá zvládnutí elementárních herních dovedností a jejich řetězení. Výrazně již převažuje THV nad IHV, přesto i zde je potřeba podporovat rozvoj sebevědomí a osobnosti. Tato etapa je specifická postupným přechodem od „malého fotbalu“ k „fotbalu velkému“ a s tím spojenou specializací a výrazným nárůstem taktické složky.
S ohledem na pubescentní období zde dochází k velkému nárůstu svalové hmoty a zrychlení růstu. Do tréninkového procesu vstupují i prvky rozvoje síly a „druhé fáze motorického učení“.
(1) Mladší žáci U-12, U-13
V kategorii mladších žáků nabývá na významu specializace a taktika. Předpokládá se zvládnutí elementárních herních dovedností a cílem je provedení těchto činností v maximální rychlosti.
Technické požadavky:
• nácvik a zdokonalování herních činností jednotlivce
• zvládnutí převzetí míče s protihráčem
• pokračování nácviku a zdokonalování dovedností v obměnách, vnímání více podnětů při řešení herních situací, zdokonalovat naučené dovednosti v co nejvyšší možné rychlosti a spojovat jednotlivé dovednosti do pohybových řetězců
• specializované brankářské tréninky pod vedením trenéra brankářů
Taktické požadavky
• učení se základním taktickým dovednostem (bránění soupeře apod.)
• jednoduché herní kombinace založené na přihrávce a výměně místa, osobní souboje 1:1, 1:2
• základní taktické činnosti - rozestavění, vyplňování prostoru, zahrávání standardních situací, postupně ke konci období příprava pro přechod na „velký fotbal“
Cíle:
• další rozvoj a prohlubování osvojených schopností a dovedností
• postupné zvyšování intenzity tréninkového procesu
• postupný přechod od všestrannosti ke specializaci
• postupné zdůrazňování THV a taktické složky HV
(1) Starší žáci U-13, U-15
Kategorie starších žáků je první kategorií „velkého fotbalu“. Velký důraz je zde kladen na týmové pojetí hry a zvládnutí HČJ ve vysoké rychlosti a pod tlakem, zvládání a chápání taktické složky HV. Velice důležitým aspektem je uvědomování si osobní zodpovědnosti IHV i THV.
Technické požadavky:
• prohlubování osvojených technických dovedností
• variabilní použití dovedností pod prostorovým a časovým tlakem, speciální dovednosti zvládnout v rychlosti
• spojování naučených dovedností v řetězce
• uplatňování naučených základních dovedností ve hře, prostorová orientace ve hře
• cílený trénink brankáře
Taktické požadavky:
• zvládnutí základních taktických dovedností (bránění soupeře, ofsajd)
• učení se novým systémům rozestavení
• prohlubování osvojených dovedností
• rozšiřování taktického jednání v útočné i obranné fázi – rozestavení, „dělba práce“ jednotlivce i skupiny
Cíle :
• další rozvoj a prohlubování osvojených schopností a dovedností
• postupné zvyšování intenzity tréninkového procesu
• postupný přechod od všestrannosti ke specializaci
• postupné zdůrazňování THV a taktické složky HV
• uvědomování si osobní zodpovědnosti za týmový výkon
• důraz na kvalitní a správné provádění cvičení
• odpovídající výkonová zodpovědnost
• odolnost vůči vnějším vlivům a vnitřní stabilita hráče
• příprava na etapu maximální sportovní výkonnosti